Über Antonia Baums neuen Roman für das Kaput Mag

Interview mit Antonia Baum für das Kaput – Magazin für Insolvenz & Pop – Magazin

(erschienen April 2015)

Foto: © Mathias Bothor/photoselection

 

                       „Ich will eigentlich immer nur schlafen“

Mit ihrem neuen Roman „Ich wuchs auf einem Schrottplatz auf, wo ich lernte, mich von Radkappen und Stoßstangen zu ernähren“ war Antonia Baum auf der Lit.COLOGNE zu Gast. Sebastian Ingenhoff traf die Berliner Schriftstellerin und Journalistin zum Gespräch über HipHop, Opferwesen und Karrieremonster.

 

Baum_Antonia_2

„Die Elite in Politik, Wirtschaft und Gesellschaft liest die Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung“, wirbt die Zeitung auf ihrer Webseite und unterschlägt dabei, dass auch wir kleinen Leute gerne mal die F.A.S. lesen.
Den Politikteil, um zu wissen, was krass ist. Den Sportteil, wegen der Tabellen und Ergebnisse. Den Fernsehteil, wegen abends. Das Feuilleton, wegen Antonia Baum hauptsächlich.

Antonia Baum schreibt quicklebendige In yer face – Artikel über Dinge, die wichtig sind im Leben – wie HipHop, Feminismus, Jobcenter – und legt sich auch mal mit Leuten wie Ulf Poschardt an. Der Welt-Redakteur hatte sich seinerzeit via Facebook über Lann Hornscheidt mokiert, jenen Professor für Gender Studies, der sich nichts wünschte als geschlechtsneutral mit Profx. angesprochen zu werden. Es folgte ein beispielloser Shitstorm, in dem sich die Opinion Leader von Welt, FAZ und Konsorten nicht entblödeten, kollektiv auf das geschlechtslose „Opferwesen“ Hornscheidt einzudreschen. Poschardt mittendrin. Antonia Baum wiederum verfasste eine furiose Replik auf den Shitstorm, die haarklein aufzeigte, wie digitales Mobbing in der feuilletonistischen Szene funktioniert, und scheute sich nicht, Kollegen aus der eigenen Zeitung zu dissen, die sich daran beteiligt hatten.

Sie selbst hat ihre eigenen Erfahrungen mit Shitstorms und Kritik gesammelt. 2011 ist sie mit einem Auszug aus ihrem ersten Roman „Vollkommen leblos, bestenfalls tot“ beim Bachmann-Preis in Klagenfurt angetreten und gnadenlos verrissen worden.
Bloß eine weitere Jungautorin, die sich an Thomas Bernhard verhebe, war so grob der Tenor der Jury. Tatsächlich scheinen einige ihrer frühen Texte inspiriert von den neverending Schachtelsatzkaskaden des österreichischen Grantlers, der Zeit seines Lebens Dinge, Orte, Menschen zu beschimpfen wusste. Auch von Antonia Baum gibt es eine legendäre Ortsbeschimpfung. Sie heißt „Dieses Stück Germany“ und ist im Januar 2014 in der F.A.S. erschienen. Es geht um den Odenwald, darum, wie schrecklich es ist, in der Provinz aufzuwachsen, wenn man keine Lust hat, in der Provinz aufzuwachsen.

Doch die Odenwalder waren ernsthaft beleidigt und trieben die mittlerweile nach Berlin übergesiedelte Autorin per Shitstorm durchs Dorf.
Dabei hätte es auch jedes andere Kaff treffen können, versichert sie im Gespräch: „Den gleichen Text hätte ich wahrscheinlich auch geschrieben, wenn ich irgendwo in Bayern aufgewachsen wäre. Wenn es so eng ist und provinziell, dann muss man als junger Mensch einfach ausflippen. Ich habe überhaupt nicht diesen ausgeprägten Heimatbezug, so etwas geht mir völlig ab.“

HipHop, Serien und Bücher halfen ihr jedenfalls, Jugend und „Odenwaldhölle“ zu überstehen. Raptexte seien überhaupt der wichtigste Einfluss auf ihr Schreiben. Aktuell ist Kendrick Lamar, dessen neues Album „To pimp a butterfly“ auch hier gewürdigt wurde, das Maß aller Dinge. „Das ist einfach Literatur. Ich finde es unglaublich, was für Welten und Geschichten da drinstecken, mit welcher Komplexität da erzählt wird. Das ist Musik, die dir hilft, dich gerade zu machen, weiterzugehen, auch wenn es dir vielleicht schlecht geht und du eigentlich nur traurig sein möchtest“, sagt sie und beschreibt zugleich auch das Leben der drei sieben- bis zwölfjährigen Helden ihres zweiten Romans „Ich wuchs auf einem Schrottplatz auf, wo ich lernte, mich von Radkappen und Stoßstangen zu ernähren“.

Kinder, die sich permanent gerade machen müssen, obwohl alles im Arsch ist und das Familienoberhaupt ein Idiot.
Romy, Clint und Johnny sind Geschwister und leben bei ihrem alleinerziehenden Vater Theodor, einem notorischen Blender und Phrasendrescher, der eigentlich Arzt ist, sich aber hauptsächlich als Kleinkrimineller, Schrottunternehmer und Autoverkäufer verdingt. Theodor ist viel zu sehr mit seinem eigenen Leben beschäftigt, als dass er sich um seine Kinder kümmern könnte, die sich dementsprechend selbst erziehen müssen. Erzählt wird aus der Perspektive der anfangs siebenjährigen Romy, die für ihr Alter erstaunlich reflektiert und hellsichtig ist.

Ihre Angst, dass das Jugendamt Theodor ihnen eines Tages wegnimmt, weil der das Familienleben nicht auf die Reihe bekommt, ist nicht ganz unbegründet. Theodor ist eine auf den ersten Blick unwahrscheinliche Figur. Wie in einer guten amerikanischen Serie, wo Lehrer den äußeren Umständen geschuldet eben auch mal Drogenchefs werden können, wird Theodor jedoch vollkommen plausibel gezeichnet. Der cinematische Stil erinnert manchmal an Susan E. Hintons Coming of Age- Drama „The Outsiders“, in dem jugendliches Kleingangstertum eine gleichfalls wichtige Rolle spielt.

Der amerikanischen Erzähltradition fühle sie sich sowieso viel mehr verpflichtet als der deutschen, sagt sie: „In Deutschland misstraut man Kitsch und Pathos. Das hat natürlich auch historische Gründe, aber ich habe das Gefühl, man traut sich gar nicht mehr so richtig, Geschichten zu erzählen. Man liest so Innerlichkeitskram, wo es eigentlich nur um Selbstverwirklichung geht in einem sehr abgesicherten Milieu. Ich wollte aber eine Geschichte erzählen, die sich nicht im Inneren abspielt, sondern durch existenzielle Bedrohungen von außen vorangetrieben wird.“

Romy, Johnny und Clint verdingen sich ihrerseits als Kleinkriminelle, weil der Vater sein Geld lieber in Autos und Prestigeobjekte investiert, statt in Kleidung und Verpflegung für die Kinder. Denn die sollen gefälligst lernen, sich durchzuboxen. Die Angst vor der Verwahrlosung schweißt die Drei zusammen und lehrt sie Solidarität. Theodor hingegen stößt mit seinem Egoismus an Grenzen. Das mag man als Message verstehen.

Doch „Ich wuchs auf einem Schrottplatz auf, wo ich lernte, mich von Radkappen und Stoßstangen zu ernähren“ ist kein Roman, der moralisch belästigt, sondern in erster Linie eine kurzweilige Geschichte, in der Autos in die Luft fliegen, Vogelspinnen und Giftschlangen durch Wohnungen krabbeln, und sich knallharte Schutzgelderpresser als herzensgute, schutzbedürftige Wesen entpuppen. Dass Antonia Baum zugleich eine Welt beschreibt, in der es Milieuunabhängig keine Sicherheiten gibt, in der die Angst vor dem sozialen Abstieg allgegenwärtig ist, in der niemand vor dem Absturz gefeit ist, ist natürlich vollkommen realistisch.

Einer ihrer jüngsten F.A.S.-Artikel „Die Angst in den Augen der Frauen“ beschäftigt sich mit der Frage, inwiefern das omnipräsente Bild der sich permanent durchsetzenden Karrierefrau, die immer weiter nach oben will, überhaupt als Idealbild für junge Mädchen taugen sollte. Ausgangspunkt ist das Buch „Unsagbare Dinge“ der britischen Feministin Laurie Penny. Wäre eine Welt, in der Frauen (und Männer und überhaupt alle) sich nicht ständig auf Kosten anderer durchboxen müssen, nicht viel erstrebenswerter? Liegt der Fehler vielleicht grundsätzlich in einem Wirtschaftssystem, das auf Ausbeutung und Profit basiert? Gibt es keine besseren Alternativen? Ängste, dass sich die Autorin ihrerseits in ein Karrieremonster verwandeln könnte, scheinen jedenfalls unbegründet. „Mir ist dieses ständige Sich-behaupten-müssen einfach viel zu anstrengend. Ich will eigentlich immer nur schlafen“, sagt sie und verschwindet auf ihr Hotelzimmer, um sich vor der Lesung noch eine Stunde aufs Ohr zu hauen.



60 Kommentare

  1. Yeezys wrote:

    Yeezys

    Regulators accused the automakers of colluding at their annual “five-person team” technical meeting. BMW, Daimler, Volkswagen and its subsidiaries Audi and Porsche attended the meeting. The European Commission said that the technology affected by the…

  2. custom nfl jerseys

    We combed the internet for some of the funniest “caught in the act” moments from dogs and they don’t disappoint.

  3. Nike Shoes wrote:

    Nike Shoes

    Last year, the Giants passed on QBs Sam Darnold, Josh Rosen and Josh Allen and drafted a running back second overall. Even with Saquon Barkley’s Offensive Rookie of the Year performance, New York won only five games with eroding statue Eli Manning beh…

  4. air jordan 11 concord

    Trump, who has nearly 60 million followers on the service, complained about losing followers back in October after Twitter purged a number of suspended accounts, resulting in a decline of followers across the political spectrum, with Trump losing 200,0…

  5. Cheap Nfl Jerseys Wholesale

    Navigating the line between what we’d decide together, and what was up to me, became a new challenge in our relationship. We went together to appointments, but she let me do the talking and the decision making. She told me it was my body, my future, an…

  6. Nike React Element 87

    Jones was in the car, waiting for a tow truck. Prosecutors said Raja never identified himself as a police officer and that the officer acted aggressively in a way that likely led Jones to mistake him for a robber.

  7. nike factory outlet store online

    http://www.yeezy700.org.uk/ Yeezy Boost 700

  8. Nike Pegasus 35

    fahoerra,This website truly has alll of the information and facts I wanted about this subject and didn?t know who to ask.

  9. pandora charms

    yloeygimzcr,Thanks for sharing such an amazing blog. I am so happy found this informative blog.

  10. Travis Scott Air Jordan 1

    Lillard had enjoyed competing on the big stage against the Oklahoma City Thunder — especially fellow stars Russell Westbrook and Paul George.

  11. Cheap Jerseys wrote:

    Cheap Jerseys

    klpasokt,Your blog was informative and valuable to me. Thanks for sharing.

  12. jordan retro 6

    I am commenting to let you know of the perfect encounter my friend’s daughter encountered viewing yuor web blog. She mastered lots of issues, not to mention what it is like to have a wonderful teaching style to have others easily comprehend specific m…

  13. air max wrote:

    air max

    I in addition to my friends were going through the nice thoughts found on the blog and all of the sudden developed an awful suspicion I never expressed respect to you for those secrets. The boys appeared to be so stimulated to learn all of them and hav…

  14. Nike Outlet Store Online Shopping

    pevslyaufz,Definitely believe that which you said. Your favourite justification appeared to be on the net the simplest thing to remember of.

  15. jordan 11 retro

    I am glad for writing to let you be aware of what a fantastic discovery my girl went through viewing your webblog. She even learned too many pieces, most notably what it is like to possess a great coaching mood to get a number of people really easily h…

  16. jordan retro 13

    I together with my pals were analyzing the good tips and tricks on the website while then I got a terrible feeling I never thanked the website owner for those techniques. The women were definitely as a consequence warmed to read through all of them and…

  17. nike epic react flyknit

    I must point out my love for your generosity for people that really want guidance on this particular subject. Your special dedication to getting the solution along had been exceedingly productive and has in most cases allowed folks just like me to achi…

  18. Nike Vapormax Plus

    fgnxqyuen,If you are going for best contents like I do, just go to see this web page daily because it offers quality contents, thanks!

  19. jordan 11 retro

    I have to point out my admiration for your kind-heartedness giving support to folks that really need help on this one theme. Your personal dedication to passing the solution all-around ended up being remarkably functional and has in most cases allowed…

  20. retro jordans wrote:

    retro jordans

    I and my buddies ended up looking at the great points from your web page while quickly developed an awful feeling I never thanked the web site owner for those strategies. These young boys appeared to be for this reason passionate to read all of them an…

  21. nike cortez men

    Thanks a lot for giving everyone an extremely nice chance to read critical reviews from this website. It’s always very awesome plus full of amusement for me and my office acquaintances to search your blog really 3 times every week to read through the…

  22. nike sneakers wrote:

    nike sneakers

    I precisely wanted to thank you very much once more. I’m not certain the things I could possibly have gone through in the absence of these thoughts contributed by you regarding such concern. Entirely was a very hard concern in my view, but taking note…

  23. nike air force 1 low

    I wish to show appreciation to the writer just for rescuing me from this type of problem. Because of researching through the the net and seeing proposals which were not helpful, I believed my entire life was well over. Being alive minus the strategies…

  24. bape hoodie wrote:

    bape hoodie

    I needed to compose you one very little word to finally thank you so much as before with the spectacular ideas you’ve shared in this case. It has been really pretty generous of you to give unhampered all a lot of people would’ve sold as an electronic…

  25. air jordan 12 wrote:

    air jordan 12

    Thank you so much for giving everyone an extremely remarkable opportunity to read critical reviews from this web site. It is always so fantastic plus jam-packed with fun for me personally and my office fellow workers to search your site at a minimum 3…

  26. kyrie irving shoes

    Your place is valueble for me. Thanks!?

  27. nike kd 11 wrote:

    nike kd 11

    There are some attention-grabbing points in time in this article but I don抰 know if I see all of them center to heart. There is some validity but I will take maintain opinion until I look into it further. Good article , thanks and we want extra! Added…

  28. moncler jackets

    This web page can be a stroll-by means of for the entire data you wished about this and didn抰 know who to ask. Glimpse right here, and you抣l definitely uncover it.

  29. moncler outlet

    Aw, this was a really nice post. In concept I want to put in writing like this moreover ?taking time and precise effort to make an excellent article?however what can I say?I procrastinate alot and certainly not seem to get something done.

  30. curry shoes wrote:

    curry shoes

    It抯 arduous to seek out educated folks on this topic, but you sound like you realize what you抮e talking about! Thanks

  31. nike air max wrote:

    nike air max

    I was very happy to search out this net-site.I wanted to thanks to your time for this excellent learn!! I definitely having fun with every little little bit of it and I’ve you bookmarked to check out new stuff you weblog post.

  32. jordans wrote:

    jordans

    I抎 need to verify with you here. Which is not something I often do! I take pleasure in reading a post that will make folks think. Additionally, thanks for allowing me to remark!

  33. yeezy wave runner 700

    I am typically to running a blog and i actually respect your content. The article has really peaks my interest. I’m going to bookmark your web site and hold checking for brand new information.

  34. off white nike

    you have got an excellent weblog right here! would you like to make some invite posts on my weblog?

  35. valentino wrote:

    valentino

    Oh my goodness! a tremendous article dude. Thanks Nonetheless I’m experiencing challenge with ur rss . Don抰 know why Unable to subscribe to it. Is there anybody getting an identical rss drawback? Anybody who is aware of kindly respond. Thnkx

  36. coach outlet online

    An impressive share, I simply given this onto a colleague who was doing slightly evaluation on this. And he in actual fact bought me breakfast as a result of I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! However yeah Thnkx for…

  37. russell westbrook shoes

    You need to participate in a contest for the most effective blogs on the web. I will recommend this web site!

  38. Yeezy wrote:

    Yeezy

    enbxpvuoeva,Definitely believe that which you said. Your favourite justification appeared to be on the net the simplest thing to remember of.I LOve your Blog!

  39. cheap nba jerseys

    Nice post. I be taught something more difficult on completely different blogs everyday. It’ll all the time be stimulating to learn content from different writers and observe somewhat one thing from their store. I抎 desire to make use of some with the c…

  40. BankID casinon

    Sebastian Ingenhoff » Über Antonia Baums neuen Roman für das Kaput Mag

  41. Kanye West shoes

    Nice post. I learn one thing more difficult on totally different blogs everyday. It will always be stimulating to read content material from other writers and apply just a little something from their store. I抎 favor to make use of some with the content…

  42. lebron 16 wrote:

    lebron 16

    Once I initially commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now each time a remark is added I get 4 emails with the same comment. Is there any manner you possibly can take away me from that service? Thanks!

  43. 2013 e as conquistas do esporte conex茫o israel

    卮賰賷賱丞 噩丿賷丿丞 賲賳 丕賱丕胤賯賲 丕賱 乇賰賷丞 賱賱胤賱亘 禺丕氐 賲賱丕亘爻 乇賰賷丞 賱賱賲丨噩亘丕賮爻丕 賷賳 丿丕賳 賷賱 賮爻丕 賷賳 爻賵乇丕亍賲賱丕亘爻 亘賳丕 乇賵毓賴 2014賮爻丕 賷賳 爻賴乇丞 賮乇賳爻賷丞 2018

  44. mochila trekking nh 100 20l amarillo lima

    sprzedam alb臋 komunijn膮 ropakupuj online koronkowa damskie sukienki koktajlowe i wieczorowe w rozmiarze xlsukienki odzie偶 damska w niskich cenachte sukienki odmieni膮 twoje 偶ycie

  45. jordan 9 retro mcs cleat re2pect white black aa1264 100

    segunda pele branca feminina trifil cal莽adoscalcinha plus alta vinho celebrationvestido jeans longo com manga moda evangelica no elo7roupas levis de mulher comprar camisa social slim

  46. where to buy nike hyperdunk flyknit promo code for nike hyperdunk 2017 flyknit black

    roupas e acess贸rios esportivos para gordinhas7 reasons to not to buy nike flex trainer 7tennis ball nike lebron 12 volt tennis lebronbest gift revolution 30 magic 9 nikola vucevic blue nba stitched

  47. discount french connection posy lace summer wash womens midi dress outlet

    sand谩lia ortop茅dica roupas e cal莽ados st h p solsapato usaflex salto m茅dio bege fivela dourada com el谩stico para joanetebota tanara t3343 caramelo comprar na loja onlinesand谩lia rasteira via uno vu18 018229 sand谩lia masculina

  48. cheap blank skateboards quincy woodwright switchblade assorted colors skateboard deck 9 x warehouse skateboards

    銉┿儍銈枫儱銈兗銉?銈儍銈?鐢枫伄瀛?銈兗銈?姘寸潃 闀疯 銉囥偅銈恒儖銉?銉┿偆銉堛儖銉炽偘 銉炪儍銈偆銉笺兂 瀛愪緵 锝曪綎銈儍銉?upf50 銉椼兗銉?绱绶?/a>銉°兂銈?銉︺兗銉嗐偅銉儐銈?銈枫儳銉笺儓銉戙兂銉?姘撮櫢涓$敤 quiksilver 銈偆銉冦偗銈枫儷銉愩兗 qws192022 rapid tech short 19 姘寸潃 銉堛儵銉炽偗銈?/a>銉堛儍銉椼偣銇亰銇欍仚銈?浜烘皸 鏄ュ銉儑銈c兗銈广儠銈°儍銈枫儳銉炽伄閫氳博 ray銉椼儐銈c優銈ゃ兂銇…

  49. Online casino web scripts shop

    Sebastian Ingenhoff » Über Antonia Baums neuen Roman für das Kaput Mag

  50. chicago flag snapback trucker mesh full color white trim royal white

    sweat imprim茅 homme pas cherdog lover gift its not drinking alone if the dog is home dogtrick or treat mug halloween mug coffee mugmens tractor t shirt

  51. omega de hombre seamaster planeta oc茅ano autom谩tico

    vestido noche gala con cola en tallas grandesbicicleta aro 16 menina蟿蟽伪谓蟿伪 蔚蟻纬伪位蔚喂蠅谓 渭蔚 7 胃畏魏蔚蟽 neo tools 84 316cat谩logos de estados unidos

  52. ankle boots tread lite bailey bow ii women gray

    lucky brand luvinia espadrilleugg women azalea 1005382 boots black uggzm00000062 black cawind river ii bdry hiking boots menskids boy girl 100 australian sheepskin ever ugg boots back bailey bow 12 13 chestnut